2009. május 20., szerda

Védekezés a háziporatka ellen.

Rossz hírem van. Nehéz lesz. Nagyon nehéz.
A háziporatkák eltávolítása teljesen nem lehetséges. A poratka allergia ( vagy a későbbiekben kialakuló ) esetén a legjobb a megelőzés, azaz a házipor atkaszám drasztikus csökkentése.
Az ágyneműket (itt fordul elő a legtöbbet, azonkívül alvás közben, - azaz hosszú időn keresztül érintkezik a bőrünk a párnákkal, takarókkal, valamint a légző rendszerünkkel szívjuk be huzamosabb ideig a finom port) párnát, paplant - és nem csak a huzatot - minél gyakrabban kell kimosni, legalább 60 C° - on. Jó időben érdemes kitenni a napra az ágyneműt, hadd szellőzzön, a poratka a sötét helyeket, és a magas páratartalmat szereti, a napos és világos helyeket viszont nem.
A szőnyegek, padlószőnyegek, kárpitok porszívózása fontos dolog. De nem mindegy, hogy milyen porszívóval. A porszívó HEPA (high-efficiency particulate air filter) szűrővel ellátott legyen, ugyanis a filter majden 100 % - os, hatékonysággal szűri meg a por részecskéket. Egészen pontosan 99,97 %. ( Csak azért pontosítottam, hogy tudjátok nem ma kezdtem, holnapután lesz 2 napja :D ) Tehát a lényeg, hogy megakadályozza a por visszafújását a légtérbe.
A szőnyegek, padlószőnyegek rendszeres tisztítása is fontos. A szőnyegek, padlószőnyegek extrakcios (nedves) technikával való tisztítása sokat segíthet, amellyel nem csak a szennyeződéseket szedi ki a gép, hanem a poratka ürülékét is. Minél erősebb a gép, annál jobb. (Mi pl. 2 biturbinás (2x1200 W) géppel dolgozunk)
Na egy mondat, ha már ezt leírtam. A rendszeres olvasóim tudják, hogy takarítócégem van. Több ismerősöm mondta, hogy miért csak írogatok, miért nem rakom ki a cégem bannerét, jó kis reklám lenne. Háát? Nem azért írom a blogomat, hogy reklámozzam ebben a formátumban. Aki ügyes úgyis megtalálja a blogomon a cégem linkjeit. Meg szerintem nem a blogomról fogok megrendeléseket kapni. Csak jó dolog, hogy olvassák a blogomat, és hasznos tanácsokat tudok adni hátsó szándék nélkül. Ja, és nem vállalok lakástakarítást. Most, hogy megírtam amit már régebben is közre akartam adni nem meghatódni rajta, nem szipogni, zsepiket vissza a zsebbe, jöhet a folytatás.
Légszűrők csökkentik a levegő páratartalmát, megszűrik a polleneket, spórákat, a füstöt, illetve port. Viszont az utánpótlással nem tud mit kezdeni.
Néhány további jó tanács:
  • gyakori szellőztetés
  • alacsony páratartalom (60% alatt)
  • érdemes laminált padlót, padlólapot, parkettát lefektetni a padlószőnyeg helyett
  • bőr - műbőr fotelok használata
  • atkaölő szerek - akaricidek (hatása átmeneti, pár hónap alatt ismét elszaporodnak)

Végezetül: Kb. 2 éve hallottam egy porszívóról. Pár ismerősömnek van is, megmutatták, hogy mire képes. Ámultam és bámultam. A párnákból padlószőnyegből egy nagy kupacot kiszedett. Véleményem szerint aki megengedheti magának, hogy vegyen ilyet ( 300 - 500 E Ft. ) csak jól jár vele.